Mat som går snabbt att tillaga

Vad är härligare än att ha en heldag med roliga lekar, aktiviteter och utflykter framför sig? Att få njuta av att röra på sig och samtidigt se, känna och upptäcka fantastiska miljöer? Gillar ni att både röra på er, se naturen och ta er fram på ett smidigt sätt är cykling verkligen något att rekommendera. Har man väl testat på att cykla, både till vardags och som träning är det lätt att man fastnar i det. Detta kan även gälla för barnen – hur svårt det än är att slita sig från sitt  lego classic, från datorn eller kompisarna kan cykling locka barnen till att komma ut. 

Viktigt med energi!

Oavsett vilken typ av cykeltur ni ska ge er ut på är det viktigt att man längs vägen stannar för att fylla på med energi. Energi är något som du behöver för att kunna njuta av turen fullt ut, utan att bli för trött eller känna att du inte orkar mer. Därför ska jag ge dig tips på mina bästa snacks att ha med sig under såväl längre som lite kortare cykelturer!

Bars

Bar har blivit en riktig klassiker när det kommer till mellanmål att ha med sig när man är på språng. Ta med dig dina favoritbars i väskan – det kan vara proteinbars, energibars, nötbars, godisbars, chokladbars eller hemmagjorda bars – för att alltid ha smidig åtkomst till mer energi. De är goda, mättande och smidiga att bara öppna och äta. Du behöver inte ens stanna för att äta en bar om du inte vill det. 

Nötter och nötblandningar

Att ha med sig en påse nötter är både otroligt bra och smidigt. Det ger snabb energi och är mättande utan att kännas tungt eller jobbigt. Blanda din egen nötmix eller köp färdiga påsar baserat på smak och tycke. Vill du blanda med något sött kan du ha i torkad frukt, så som russin. 

Smoothies

Om du tycker att det är jobbigt att tugga medans du cyklar, eller om du bara vill ha i dig energi genom att hälla i dig något i dryckesform ska du satsa på att göra smoothies. Mixa din smoothie hemma med det du tycker om och häll ner den i en termos för att hålla den kall hela dagen.